זה אאא

גילוי נאות: אם הייתי פחות חסרת סבלנות ועם יותר תושיה, אולי הייתי מנסה את מזלי בעולם הטיפוגרפיה. כי בניגוד לבניית הדגם (לצורך העניין עיצוב לוגו או אתר), עיסוק כיפי ומדהים בפני עצמו, יש משהו מרתק ועמוק ביצירת אבני הלגו – עיצוב האותיות עצמן, מקום מפגש אמיתי לשני תחומים שאני מאוד אוהבת: עיצוב ומתמטיקה. ואם יום אחד זה יקרה ואעצב פונט איכותי משלי, אני מאמינה שאפנה לאברהם על תקן המשבצת הפנויה.

אאא הוא בית לטיפוגרפיה עברית בו מתגוררים וירטואלית קבוצת מעצבים שנפגשים על בסיס טיפוגרפי ויוצרים גופנים ביחד. את הגילדה הזו הקים אברהם קורנפלד, מעצב/טיפוגרף שכבר עיצב מערכות רבות של אותיות (30 פלוס). כשהגיע לשלב בו היו לו כחמישה גופנים שהיה שלם איתם הוא הרגיש שהוא צריך לחשוף אותם לעולם ולשימוש של מעצבים. מאחר ומדובר בטיפוס ידידותי הוא איתר מעצבים נוספים עם מכנה משותף – טיפוגרפים עצמאיים, כשרוניים ושאפתנים, עם כמה פונטים טובים במגירה ואהבה אמיתית לטיפוגרפיה עברית.

אז איך פונט נולד? שאלתי אותו.
"זה מתחיל בהשראה כלשהי – נקודת מוצא שבה מתחילים. זה יכול להיות השראה מאדריכלות, חומר, זרם באמנות, מוזיקה, או כל דבר אחר. ואז מתחילים לעצב. קודם בסקיצות על דף ובשלב מתקדם יותר עוברים למחשב ושם העיצוב ממשיך עד שמגיעים למערך אותיות מלא ושלם שכל האותיות עובדות בצורה מושלמת יחד. כמו סימפוניה. התהליך הזה יכול לקחת כמה שנים לפעמים ויש צורך להפסקות תוך כדי כך שאפשר לחזור ולהמשיך לעבוד על הפונט אחרי שכבר שכחת איך הוא נראה. זה בגדול ואני מעריך שהתהליך שונה בין מעצב למעצב ובין פונט לפונט.
בהמשך עוברים לעבוד בצורה ממוחשבת באמצעות תוכנות כמו Glyph , Fontographer או Fonlab שבהן אפשר לעבוד בצורה מדוייקת על העיקולים של כל אות, על הריווחים ושאר המאפיינים של האות". כיום מתאפשר שילוב של פונט בעברית לשימוש באתרים או באפליקציות (ממש כמו google fonts). שאלתי אם יש לכך השפעה על תהליך העיצוב של האות. "וובפונט הוא פורמט שמותאם לתצוגה על מסך. לרוב הוא עובר תהליך הקרוי הינטינג כדי לשפר את התצוגה של הפונט ע"ג מסכים ברזולוציה נמוכה".

כשנכנסים לאתר של אאא מרגישים הרבה יותר מאתר של פונטים למכירה. "המהות של אאא היא לא אנחנו אלא היצירה והקהילה שמסביב. אנחנו מאד אוהבים לשתף פעולה עם אנשים מוכשרים וכל מה שהוא עיצוב ישראלי נמצא בטווח העניין שלנו. איור, עיצוב תעשייתי, צילום, אופנה, אדריכלות וכו'. היתרון שלנו הוא שאנחנו קבוצה גדולה ומתרחבת. ואולי החיסרון שלנו הוא שאנחנו פחות באוריאנטציה שיווקית. כרגע אנחנו עסוקים בעיקר בלהנות מעיצוב באופן המזוקק של המילה." מדגיש קורנפלד.

וכך, לצד סיקור השקת פונט אלף, האלטרנטיבה לפונט אריאל המערכתי (ע"י מושון זר-אביב, הגילדה וניר ייני) ושיתוף בתהליכי עבודה מרתקים כדוגמת עיצוב פונט סינופסיס (של קורנפלד עצמו), אפשר למצוא גם את פינת "האוסף שלי" המציג אוספים מרתקים (ואיך שראיתי את זה, הגשתי מועמדות גם לאוסף המחקים ההורס שלי).

והנה משהו שממש אהבתי. בבחירות האחרונות וברוח ההפנינג האופייני ליום זה, החברים ב-אאא הדפיסו פתקי הצבעה אלטרנטיביים במדפסת של הסטודיו, חילקו לחברים ועל הדרך עודדו אותם ללכת להצביע.

"כל העיסוק שלנו ב-אאא הוא רק מאהבה לדבר. אנחנו פשוט אוהבים ליצור, לעצב ולשחק עם אותיות", עונה לי קורנפלד על שאלת האג'נדה. "מאחורי אאא עומדת מטרה שאנחנו מאד מאמינים בה של עידוד וקידום יצירה מקומית עברית. בעידן של גלובליזציה חייבים לגרום לעברית להיות קולית שוב. אנחנו מחלקים מלגות, מארגנים אירועים ופרויקטים חברתיים שמטרתם לקדם את העניינים האלה. אם לא השפה מה כבר יישאר לנו כאן?"

לאתר של אאא

– –

ליאת אבדי | liat@abadiguard.com | סטודיו AbadiGuard

Advertisements

מחשבה אחת על “זה אאא

  1. כתבה מצויינת. אהבתי במיוחד את מה שאברהם אמר על החשיבות עיצוב ישראלי ומקומי. מסכימה עם כל מילה (ואות). תודה על ההשראה.

תגובות

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s