העולם הוא כדור

מה משותף לעיצוב וכדורסל? לכאורה שום דבר. וכשהרעיון של dribbble החל להתגבש אי שם ב-2007 לא היתה כוונה לקשור בין שני העולמות, הוא פשוט התגלגל לשם.

למי שלא מכיר, dribbble היא אחת הפלטפורמות הפופולריות, אם לא ה-פלטפורמה למעצבים, בינהם מעצבי חווית משתמש, אתרים, משחקים, אייקונים, לוגואים ותדמית, טיפוגרפים ומאיירים.
היא מאפשרת למעצבים מכל העולם להחשף לפרויקטים ולטרנדים עיצוביים, להעלות עבודות בתהליך ולקבל פידבק וגם להשוויץ בפרויקטים שהסתיימו או לקדם אותם.

בניגוד ל-behance, הפלטפורמה הדומה ביותר (שנרכשה ע"י Adobe), אליה כל אחד יכול להרשם, ל-dribbble נכנסים עם הזמנה בלבד ממעצבים אחרים שנמצאים במערכת, מה שהופך את הפלטפורמה לאליטיסטית, אך כזו ששומרת על רמה גבוהה. בעמוד ה-invitations מופיעה האזהרה הבאה:

draft

אבל הכניסה באמצעות הזמנות בלבד מקורה בכלל ברצון של שני יזמי הפרויקט, Dan Cederholm ו-Rich Thornett, לשלוט על קצב הצמיחה של הפרויקט ועל כניסה מבוקרת של משתמשים, כדי לשמור על שפיות ואיזון עם העבודות היומיומיות שלהן. במילים אחרות, כדי שיוכלו גם להתפרנס.

הצצה חטופה

Dan Cederholm, הבעלים של SimpleBits הוא ההוגה והמעצב של dribbble. בראיון מ-2011 ל-Webdesigner Depot הוא מספר שהרעיון החל להתגבש כשהבחין שבפגישות עם קולגות מעצבים השאלה הראשונה שעולה היא "על מה את/ה עובד/ת היום?".
הרעיון שריתק והוביל אותו היה לאפשר הצצה מעבר לכתף של מעצב וצפייה בפרויקט בתהליך.
אחת מההשראות הראשונות לפרויקט היתה הבלוג של Cameron Moll, מעצב מפלורידה, שהקדיש בבלוג טור מיוחד בו נתבקשו מעצבים להעלות פריימים מתוך פרוייקטים בהתהוות – layout, פרינט, אפילו קוד, תחת הגדרת פורמט של 320 על 320 פיקסלים, במסגרתו קשה לאפשר נראות של העבודה כולה, אלא יותר טיזר שיעורר סקרנות.
השראה נוספת היא טוויטר, הדוגמא האולטימטיבית למסרים תמציתיים.

מה לעיצוב ולכדורסל?

Cederholm בחר ב-dribble (=כידרור) לשם הפרויקט. הוא מייצג את הקפיצות בין רעיונות בהתהוות פרויקט ואת מסירת הפרויקט ללקוח בסיומו. הסיבה לתוספת של ה-b השלישית פחות קריאטיבית -הדומיין dribble.com היה תפוס.
תוך כדי עבודה על הממשק הלך המותג ונצמד יותר ויותר לעולם הכדורסל משום שהמינוחים שקשורים בו פשוט התאימו לחווית המשתמש עצמה.
האימאג'ים עצמם נקראים shots (זריקות לסל) וקבוצת אימאג'ים מכונה Bucket (סל).
היוזרים הפעילים הם players ואלו שממתינים להזמנה (יכולים להרשם, לעקוב וללייקק פרויקטים, אבל לא יכולים להעלות פרויקטים משלהם) נקראים prospects (מועמדים להיות שחקנים). לפעולת ה'משיכה' של prospect (ע"י מעצב שרשום למערכת ושיש לו הזמנה פנויה) קוראים draft (בחירת שחקני מכללות ע"י קבוצות מקצועניות).
העלאת עבודה ראשונה של יוזר חדש נקראת debut (הופעת בכורה של שחקן) והעלאה של פריים נוסף של אותו פרויקט נקראת rebound (כדור חוזר). העבודות הפופולריות ביותר נכנסות לקטגוריית playoff. וזה דף ה-404:

dribbble-404

החיבור לעולם הכדורסל, מתוך חווית המשתמש בשילוב לוגו הכדורסל הורדרד, הפך את הפלטפורמה לזכירה ומתוקשרת יותר. וכעת זהו מגרש נכסף שמעצבים מכל העולם רוצים לעלות עליו.

חוקי המשחק

מבחינת חווית משתמש, אני חושבת שמדובר באחת הדוגמאות הנהדרות ביותר שיצא לי לפגוש, בעיקר משום שמהר מאוד הרגשתי בבית. הפלטפורמה מעוצבת ומתוכננת כך שהמרכז הוא המעצבים והפרויקטים.

הפורמט האחיד והקטן להעלאת עבודות (400×300) משרת את הקונספט של חשיפת פרויקטים בהתהוות וכאלה שתחת חסיון, אך מאפשר לראות ראש ויד של מעצב. כשיוזר מעלה פרויקט, הוא צריך להחליט האם לחשוף את הפרויקט כולו בקטן, או להתמקד באלמנט מסויים מבלי לחשוף את כולו (היום יש אפשרות להעלאה גם של פורמט 800×600 ומשתמשי pro יכולים לצרף לתמונה הקטנה תמונות גדולות יותר. בכל מקרה, בפיד יוצגו הפרויקטים בקטן ובאותו ratio).

testing_big
Project by Mikael Eidenberg

הקנווס המוגדר והצנוע יצר שפה חזותית חדשה להצגת פרויקטים (גם כאלה שהסתיימו ושניתן להציג במלואם), תפיסה שחלחלה גם לאתרי הפורטפוליו האישיים של לא מעט מעצבים.
מהתמקדות בפרטים הקטנים ובחווית משתמש נקודתית ועד ללוק אנד פיל 'דריבלי' – צילומי אפליקציות ואתרים 'חיים' (מבעד למסכי המחשב, הטאבלט והמובייל), לפעמים על רקע פוטושופ, הטמעת העיצוב במוקאפים להמחשה (ובעקבותיהם עיצוב freebies לשימוש חופשי), דגש על חומריות, פרספקטיבה וטשטוש, וגם העלאה של סקיצות בעפרון וגיפים מדליקים שממחישים אינטרקציה.

gif_case_800x600Project by Sergey Valiukh

light-big
Project by Stéphane Bouget

fullview
Project by Kim Wouters

photo-hdProject by Eddie Lobanovskiy

הפיצ'רים שמתווספים למערכת עם הזמן מגיעים מתוך מעקב והבנה של המשתמשים וצרכיהם.
הריבאונד למשל (קישור לפריימים נוספים של אותה עבודה) הגיע מהתובנה שלאחר שיוזרים מעלים פריים ראשון של פרויקט, הם מעלים פריימים נוספים שלו, חוזרים לפריים הראשון ומוסיפים כתגובה אליו קישור לפריימים הנוספים.

דוגמא נוספת היא לוח המשרות שהתווסף לאחרונה, לאחר שמנהלי האתר הבחינו שיוזרים מעלים תמונות שהן למעשה מודעות חיפוש עבודה בתחום והבינו שיש בזה צורך.


יציע משותף

dribbble מאפשרת למעצבים ללמוד, להחשף ולהשאר מעודכנים כל הזמן, דרך שמירה על קשר הדוק עם קהילה מקצועית וחשיפה לעבודות מוקפדות ואיכותיות, גם ברמת טרנדים עיצוביים וגם ברמת חווית משתמש והצגת אינטרפרטציות אישיות, לעיתים גם ביקורתיות.
אחת הדוגמאות המרתקות היא החשיפה של ios 7 שהציתה מיד התלהבות אצל המעצבים בזירה.
אלו ששנאו מיהרו להעלות טייקאופים מתריסים, ואלו שאהבו מיהרו לפרסם עיצובים ברוח המערכת החדשה וגם שכלולים מרתקים שלה, מאדפטציות לאפליקציות מוכרות ועד הצעות אישיות לעיצוב אייקונים.

Project by JustD

המעצב נכנס לחמישיה הפותחת

אחת התרומות הגדולות של dribbble היא למעמד המעצב בתקופה האחרונה. לא מעט יזמים מסתובבים ברחבי האתר, תרים אחר מעצב שיצטרף למיזם בתחילתו, לעיתים כשותף.
התפיסה השתנתה. המעצב אינו אחראי עוד על גימור או יצירת שפה גרפית בשלב מתקדם של המוצר, אלא משתלב בתחילת הדרך ואחראי על פיצוח ופיתוח הרעיון, יצירת חווית המשתמש, מיתוג ועיצוב שקשורים זה בזה, כחלק מסוד ההצלחה של מוצר.

– –

קישורים נוספים:
DRIBBBLEBOARD / פיד אלטרנטיבי פשוט
Psddd / ריכוז resources ו-freebies
freebbble / גם כאן מרוכזים freebies וקבצי premium לרכישה
Guifff / ריכוז קבצי ה-gif האנימטיביים
Who Drafted Who? / כאן ניתן לגלות מי הזמין את מי

מקורות בהם נעזרתי בכתיבת הפוסט:
The ultimate guide to everything Dribbble
Interview with Dribbble's co-founder Dan Cederholm
Dribbble's Effect on the Web Industry
How Dribbble became the most influential online platform for graphic designers

– –

ליאת אבדי | liat@abadiguard.com | סטודיו AbadiGuard

תגובות